Körnerpark
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Ausstellung: GRABEN GRABEN (DIGGING DIGGING)

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9. April – 29. Mai 2016

Künstler*innen: Sammy Baloji, Shlomit Bauman, Oliver van den Berg, Roswitha von den Driesch/Jens-Uwe Dyffort, Anna Lena Grau, Sven Kalden, Hendrik Lietmann, Ingeborg Lockemann, Inken Reinert

Als Franz Körner jene Kiesgrube anlegen ließ, die später zum Körnerpark wurde, kamen bei den Grabungen erstaunliche Fundstücke hervor. Wie aber verändern Grabungen, die von wirtschaftlichen Interessen geleitet sind, das Umland?

Das Projekt GRABEN GRABEN stellt künstlerische Positionen vor, die sich mit Transformationen und Deformationen von Landschaften aufgrund von Rohstoffgewinnung und Rohstoffverwertung beschäftigen. Die Ausstellung betrachtet dieses globale Thema aus unterschiedlichen Perspektiven. Dabei stehen dokumentarisch-investigative bzw. erzählerische Herangehensweisen neben solchen, die von den visuellen Eindrücken von Landschaftstransformationen inspiriert sind. Auch lokale Phänomene spielen neben globalen Zusammenhängen eine Rolle, Mikro- und Makroebenen kommen zur Sprache. Dieses diagonale „Durchgraben“ eines Themenfelds nimmt die Tätigkeiten in den Blick, die jene Transformation von Oberflächen erzeugen; die Tätigkeiten können physischer oder gedanklicher Natur sein.

Entsprechend unterschiedlich sind die in der Ausstellung vertretenen Medien: Videoinstallation, Soundarbeit, Mapping, Zeichnung, Plastik und Fotografie. Das Projekt wird unterstützt von der Senatskanzlei – Kulturelle Angelegenheiten.

Vernissage: Freitag, 8. April 2016, 18 Uhr

Begleitprogramm

Vortrag mit Diskussion: Sonntag, 10. April 2016, 12 Uhr
Mit dem Vortrag “Ran out” – About the extinction of natural, cultural and personal resources stellt die Künstlerin Shlomit Bauman ihr Projekt vor, das die vollständige Ausbeutung einer Tonmine im Negev zum Ausgangspunkt von Überlegungen zur Endlichkeit von Ressourcen macht.

Filmvorführung und Gespräch: Sonntag, 24. April 2016, 17 Uhr
Die Filmemacherin Bianca Bodau zeigt ihren Film “Our Lady on the Rocks”, der sich mit Geschichte und Gegenwart von Butte, einer ehemals bedeutenden Minenarbeiterstadt in Montana beschäftigt. Parallel zur Kupferförderung wurden dort zahlreiche Bordelle betrieben.

Artist Talk: Sonntag, 22. Mai 2016 , 17 Uhr
Rundgang durch die Ausstellung und Gespräch mit den Künstlerinnen und Künstlern. Moderation: Dorothee Bienert

Buchvorstellung: Donnerstag, 26. Mai 2016, 19 Uhr
Sammy Baloji und Lotte Arndt stellen das neu erschienene Buch “Sammy Baloji. Hunting & Collecting” vor. Das Thema des Jagens steht hier konkret und metaphorisch für die Ausbeutung des Kongo, in kolonialer Zeit und in der Gegenwart. Ausgehend von einer belgischen Sammlung für moderne Kunst, historischen Dokumenten und der Arbeit zeitgenössischer Künstlerinnen und Künstler, stellt das Buch die Frage, wie den Bildern der Ausbeutung entgegnet werden kann.

Führungen: jeden Sonntag, 15 Uhr

GRABEN GRABEN (DIGGING DIGGING)
April 9 – May 29, 2016

Sammy Baloji, Shlomit Bauman, Oliver van den Berg, Roswitha von den Driesch & Jens-Uwe Dyffort, Anna Lena Grau, Sven Kalden, Hendrik Lietmann, Ingeborg Lockemann, Inken Reinert

Opening at Galerie im Körnerpark
Friday, April 8, 2016, 6 pm

When Franz Körner dug out the gravel quarry that would later become Körner Park, the excavations unearthed surprising artifacts. But how do excavations guided by economic interests change their surroundings?

The project GRABEN GRABEN (DIGGING DIGGING) introduces artistic positions addressing landscape transformation and deformation as well as urban changes through the extraction and exploitation of raw materials. The exhibit approaches this global topic from many different perspectives.

Rural and urban transformations through raw materials extraction and recultivation play a central role in the work of Roswitha von den Driesch and Jens-Uwe Dyffort. Their video and sound installation “Goliath” shows drastic cityscape changes in times of industrial boom, structural transition, and economic recession. In “Revier” (Mining Area or Stomping Ground), two photo-collage animations set to sound explore these transformations in different coal mining regions of Germany and the dried up Owens Lake (California, USA).

Shlomit Bauman’s ceramic works in “Run Out” spotlight a resource that has been exhausted: the artist casts her objects in the last available clay from a now depleted mine, highlighting the finite nature of our reserves and the irreversibility of consumption and waste. Sven Kalden likewise focuses on global resource extraction. His sculptures “Füllhorn I / II” (Cornucopia I / II) incorporate the concave forms of common mining structures and reduce them to progressively tapered, spiraling funnels. The cornucopia image references an old narrative of Western industrial growth ideology trumpeting a never-ending supply of electricity and raw materials.

Oliver van den Berg’s expansive installation “Tanke / Gas Station” depicts the base of a gas station on a wide layer of asphalt, but the gas pump is missing. The pedestal construction points downward – to the earth’s core. The work on the wall, “Agip,” reproduces the firm’s logo in asphalt with certain modifications to the mythical creature. Inken Reinert’s “Grüße aus…” (Greetings from…) draws on postcards of the 1970s from mining regions in East and West Germany. The ideological intentions of the postcards provide surprising perspectives and motifs. Hendrik Lietmann’s photo series “Rohrgebiet” (Pipeline Valley) documents the powerful pipeline systems running throughout the entire Ruhrgebiet (Ruhr Valley). They evoke a time when this was an active mining region, and have become familiar elements in the area’s urban and rural landscapes.

“Cargo,” by Anna Lena Grau, centers on a 14th-century transportation system that carried glass and metal across the sea as bars, to be fashioned into their final forms as objects for everyday use only after arriving at their final destinations. A shipwreck preserved a load of bars in their transitory form at the bottom of the sea, and the artist has cast them anew in everyday plastic materials. Ingeborg Lockemann’s project “Barracuda” revolves around a hard drive acquired at the landfill for electronic waste in Agbogbloshie/Accra, a “final stop” for computers worldwide. The piece returns to the beginning of the hard drive’s production, examining its chemical components and their places of extraction.

“Hunting and Collecting,” Sammy Baloji’s continually expanding artistic research project, investigates modes of economic exploitation in the Congo as well as their forms of visual representation. The part presented here, “Katanga soils” (a cooperation with Chrispin Mwano and Lotte Arndt), focuses on mining and its effects on local living conditions from the colonial period until today.

This project received support from the Senate Chancellery – Cultural Affairs.

Program of Events

Lecture with Discussion: Sunday, April 10, 2016, 12 a.m.
“Ran out” – About the extinction of natural, cultural and personal resources” Lecture by Slomit Bauman

Filmscreening and Talk: Sunday, April 24, 5 p.m.
Filmscreening of Bianca Bodau's film “Our Lady on the Rocks”

Artist Talk: Sunday, May 22, 5 p.m.
Tour in the exhibition and talk with the artists, moderated by Dorothee Bienert

Book Presentation: Thursday, May 26, 7 p.m.
Sammy Baloji and Lotte Arndt present the recently published book “Sammy Baloji. Hunting & Collecting”.

Guided tours: Every Sunday, 3 p.m.

Schierker Straße 8, 12051 Berlin - Telefon: 030-56823939
Öffnungszeiten: Dienstag - Sonntag 10-20 Uhr